TOFU, MOFU BOFU - Így konvertáld az érdeklődőket vásárlóvá, úgy hogy csak egyszer dolgozol vele
Tofu, Mofu, Bofu a sikeres eladásokhoz
A sikeres eladás kulcsa nem feltétlenül a terméked, szolgáltatásod árán, minőségén és még csak nem is a hirdetési büdzséden múlik. Persze ezek mind fontos részletek az értékesítés során, de mégis van egy másik tényező, ami összefogja az egész folyamatot. Mégpedig a kommunikáció tartalma és ideje. Hiszen nem mindegy, hogy a potenciális vásárlód éppen melyik vásárlási fázisban jár. Lehet, hogy még nem is hallott a termékedről, vagy csak egyszer látta valahol. Ha neki rögtön sales ajánlatot adsz, szinte biztos, hogy nem fog konvertálni, pedig te költöttél rá. Persze vannak kakukktojások, például az impulzus vásárlás, de tudod, a kivétel erősíti a szabályt. Hasonlóan, ha egy olyan lehetséges vásárlónak kezdesz egy edukációs tartalmat mutatni, aki már ismer. Követi pl a Facebook oldaladat, rendszeresen látogatja a weboldaladat stb. Akkor ő sem feltétlenül dönt majd a vásárlás mellett és feleslegesen költöttél rá, hiszen ő már konkrét ajánlatot várna tőled.
Vagyis összességében szükséged van egy jól felépített sales funnelre. Ezzel szinte kézen fogod a potenciális hideg közönséget és elvezeted a konverzióig. Mindezt úgy, hogy az értékesítési útvonaladon megfelelő tartalmakat közvetítesz neki, a megfelelő időpontban.
Hideg látogatóból érdeklődő, majd vásárló a tofu, mofu bofuval
Tehát azt már látod, hogy más tartalmat kell megosztanod azzal a vásárlóddal, aki még csak ismerekedik veled. Aki már kicsit ismer, de még nem köteleződött el. Valamint megint csak mást, azzal aki már egy lépésre van a vásárlástól vagy esetleg visszatérő vásárlód.
Ez alapján három csoportra érdemes bontani a sales funneledben kommunikált tartalmakat:
TOFU MOFU BOFU
Tehát ha valljuk azt az elvet, hogy a jó minőségű tartalom az eladás alapja, akkor a vásárlási útvonalunk minden lépcsőfokát azzal kell megtölteni. Az inbound marketinggel jó minőségű forgalmat terelünk a webre, akik újra meg újra visszatérnek és végül vásárolnak.
Minden vásárlási fázisban más-más igénye van a vásárlónknak. Ha sikeres kommunikációt és persze konverziókat szeretnénk, akkor minden kérdését megválaszoljuk, mielőtt még az felmerülne benne. Így közben fenntartjuk a figyelmét és tovább vezetjük a sales funnelünkben.
Ugyanakkor mint minden jó és sikeres munka, ez is tervezéssel kezdődik.
Tedd fel magadnak a kérdést: Hogyan tudom a hideg érdeklődőmet vásárlóvá alakítani?
1.lépés: Először is meg kell ismerned a vásárlódat. Ki ő, mi a hobbija, mit szeret, milyen stílusban kommunikál, milyen az anyagi helyzete, családi állapota? Ha ezt már tudod, akkor nincs más dolgod, mint megalkotni 3-4 buyer personát. Valamint átgondolni, hogy milyen kérdések merülhetnek fel benne a funnel különböző lépcsőfokain.
2.lépés: Ez után jöhet a gyakorlati munka, vagyis minden fázisra legyártani a megfelelő tartalmat, akár több verzióban. Így tudsz majd teszeteni.
3.lépés: Végül pedig, ahogy Madách Imre is mondja: “A gép forog az alkotó pihen.” Elkészült a funneled a megfelelő tartalmakkal feltöltve, ami szállítja neked a vevőket.
Na de kanyarodjunk vissza egy kicsit a tartalom gyártáshoz és annak fajtáihoz, csoportjaihoz.
TOP OF FUNNEL /TOFU/
Már átvezetted a látogatódat a weboldalra az inbound marketinggel vagy csak valahogy rátalált a honlapodra. Szétnéz, olvasgat, de valószínűleg itt be is zárul a kör. Kivéve persze ha résen vagy és valahogy le tudod kötni a figyelmét.
Itt jön képbe a TOP OF FUNNEL, vagyis az értékesítési tölcsér teteje. Ide tartoznak azok a látogatóid, akik csak most ismernek meg. Hallottak már rólad, látták a hirdetésed, de nagyrészt nem komoly érdeklődők, még!
Ebben a fázisban az ő megtartásukhoz kifejezetten hideg közönségnek szóló tartalmat kell gyártanod. Ezt legkönnyebben értékadással, edukálással tudod megtenni.
Ami a szemed előtt lebegjen: A látogatód informálódni szeretne, válaszokat kapni.
Például Évi laptopot szeretne venni, mert a régi gépe már nem olyan gyors, mint szeretné, de azért még eldolgozgat vele. Ugyanakkor tudja, hogy a közeljövőben váltania kell és elkezd nézelődni, hogy mégis milyen típusú gép felelne meg leginkább neki. Szinte biztos, hogyha lát is egy jó ajánlatot nem fogja rögtön a kosárba tenni. Hiszen nagyobb összegről van szó meg kell fontolnia a döntést.
Épp ezért a CÉLOD itt még nem az eladás, de ráveheted, hogy több információért megadja az e-mail címét. Ezt pedig a következő tartalom típusokkal teheted meg a leghatékonyabban.
TOFU tartalmak:
-Írj például egy részletes útmutatót, amit elküldesz neki ha feliratkozik. Ezzel tulajdonképp úgy érzi, hogy ingyen segítséget kapott, hálás lesz neked és megbízik a szakértelmedben.
-Egy letölthető ebook is jó választás lehet, hasonló okokból, mint az utóbbi.
-Készíthetsz egy e-mail sorozatot. Így hosszú távon foglalkoztatod és részletekben csepegteted neki a HASZNOS információt, amire szüksége van.
-Dönthetsz úgy, hogy edukáló videókat készítesz a termékedről, folyamataidról. A mai világban sokan már szívesebben néznek videókat. Teszteld le, hogy a te közönségednek melyik tartalom jön be jobban.
-Ha van rá lehetőséged írj blogot. Arra ugyanakkor figyelj, hogy ezek még ne legyenek túl mély tartalmak. Itt még csak érdeklődőkről van szó, nem biztos, hogy profik a témában.
-Érdemes még elhelyezned UGC-t /User Generated Content/ - vagyis a felhasználóid által készített tartalmat a weboldalra. Kérd meg követőidet, hogy küldjenek a termékedről véleményt, képet stb. Ezek mind növelik a bizalmat feléd.
-Ha esetleg van szociális szerepvállalásod érdmes azt is feltüntetni. A UGC-hez hasonlóan ettől is megbízhatóbbank gondolnak majd a látogatók.
MIDDLE OF FUNNEL /MOFU/
A következő fázisban sikerült megfognod a látogatódat valamilyen tartalommal. Lehet hogy már az e-mail címét is megadta, így egy lépéssel közelebb került a vásárláshoz. Kialakult a problématudata, de még nem győzted meg teljesen. Még újabb megoldásokat keres, összehasonlít. Épp ezért fontos, hogy tartalmaidban még mindig az értékadáson legyen a fókusz.
Mondd el neki, hogy MIÉRT nálad éri meg vásárolni.
Ez lesz a funneled leghosszabb szakasza, így ide éri meg a legtöbb tartalmat készíteni. Ehhez ismerned kell a vásárlód vágyait, félelmeit. Úgy kell bemutatnod a saját brandedet, hogy ezekre a legjobb megoldást kínálja, így segítve a döntési folyamatot.
A legmeggyőzőbb MOFU tartalmak:
-Készíts esettanulmányt, mutasd be például egy ügyfeledet, akinek a problémáját a te terméked oldotta meg.
-Ha kapacitásod engedi tarts egy webináriumot. Itt közvetlenül kommunikálhatsz az ügyfeleiddel és élőszóban mondhatod el nekik, hogy miért éri meg téged választani.
-A blogcikk a MOFU szakaszban is hasznos tartalom, viszont itt már mélyebb témákba is bele mehetsz. Bemutathatod, hogyan tudsz segíteni ebben a helyzetben.
-Gyakran nem egyértelmű a látogatódnak, hogy hány féle módon, helyzetben használhatja a termékedet. Épp ezért adj neki tippeket, ötleteket hozzá.
Például, ha élelmiszert forgalmazol, jöhetnek különleges recept ötletek. Ha dekor elemeket, akkor pedig lakberendezési tippek.
-Az értékesítési tölcséred MOFU szakaszában is érdemes tovább növelni a bizalmat. Erre egy kiváló módszer a “Behind the scenes” tartalmak gyártása. Vagyis engedj egy kis betekintést a színfalak mögé. Mutasd be például, hogy hogyan készítik a dolgozóid a termékedet. Mutass képet arról, hogy kikkel találkozhatnak az üzletedben ha betérnek.
-Végül nagyon fontos bizalomnövelő elem a referencia. Gyűjtsd össze a már nálad vásároltak véleményeit a Facebookról, webshopodból, Google Cégemből vagy személyesen. Esetleg mutasd be az általad készített terméket és csatolj hozzá egy véleményt.
BOTTOM OF FUNNEL /BOFU/
Megismert téged a vásárlód, mérlegelt, összehasonlított, már nem kíváncsi a részletekre, csak meg kell hoznia a végső döntést. A BOFU az értékesítési tölcséred legszűkebb része, ide már csak a valódi érdeklődők jutnak el. Ők már végigmentek minden lépésen. Így nincs más dolgod, mint kidolgozni a legjobb direkt ajánlatot és ELADNI. A funnel többi részével ellentétben itt már párbeszéd alakul ki a vevőd és közted.
A legütősebb BOFU tartalmak a vásárláshoz:
-Készítsd el a terméked, ajánlatod izgalmas bemutatását. Emeld ki a termék előnyöket és adj hozzá egy-két felhasználási tippet.
-Ha megengedheted magadnak, akkor ajánlj fel egy teszt időszakot vagy ingyenes próbát. Így a terméked magáért beszél, a vásárlód pedig hálás lesz.
-A konzultáció is jó megoldás lehet, hiszen személyesen válaszolhatsz a vevőd kérdéseire és győzheted meg a vásárlásról
Tehát láthatod, hogy ezekkel a tartalmakkal alapozhatod meg a sikeres eladásokat TOFU, MOFU és BOFU szinten. Most már csak ki kell választanod, hogy melyik fázisban, melyik passzol legjobban a te szolgáltatásodhoz és elkészíteni. Haladhatsz kisebb lépésekben, de fontos, hogy vágj bele, hiszen lehet, hogy a konkurenciád már egy lépéssel megelőzött!