Így készül egy jó weboldal V.

Még mielőtt nagyon belelendülnél a cikkbe, fontosnak tartom megjegyezni, hogy ez az összefoglaló nem helyettesíti a sorozat előző részeit, így ha a teljes képet akarsz a témáról – mi mást? -, akkor kezd először az első cikkel. Mire minddel végzel, gazdagabb leszel egy adag hasznosítható tudással, valamint egy praktikus szemléletmóddal, ami mind a segítségedre lesz, hogy jól működő weboldalad legyen. És akkor vágjunk bele.

 

Mitől jó egy weboldal? Attól, hogy szemkápráztatóan szép? Vagy ha 2 másodperc alatt tölt be? Esetleg napról-napra szállítja a megrendelőket, vagy folyamatosan termék eladásokat produkál? A válasz igen. Ez mind hozzátartozik egy célra szabott weboldalhoz.

 

De mi kell egy ilyen oldalhoz? A legnagyobb web guruk? Az éves költségvetést kettéroppantó pénzhegy? Az Erő? Az utóbbi éppen nem árt, de a másik kettőre nincs szükség. Amire azonban van, az egy stabil alap. Ezt az alapot pedig sok és jó kérdés valamint válasz alkotja.

 

 

1. Hallgatni arany, kivéve, ha jó weboldalt szeretnél

 

Fantasztikusan egyszerű, nem? Amikor ennek a sorozatnak az első cikkét terveztük, akkor abból indultunk ki, hogy mennyivel egyszerűbb a helyzet, amikor közel minden meg lett beszélve az éppen aktuális ügyféllel. Kevesebb az idegeskedés, jobban ütemezhető a munka, szinte sose merül fel utólagos költség … egy szóval ilyenkor jó a dolgunkat csinálni. Na, de ha ez ennyire egyszerű, miért találunk annyi panaszkodót a közösségi oldalakon, fórumokon, akiknek kész az új weboldaluk, de az nem is hasonlít arra, mint amire szükségük lenne?

 

Hol ment a projekt félre? Ki a hibás? Kié a felelősség? A megrendelő a ludas, mert félvállról vette az együttműködést? A kivitelező, mert hiába kért az ügyfél valamit, aminek nem volt értelme, de inkább ráhagyta, nem akart feszültséget? Ha csak az egyik felet mondanánk ki bűnösnek, akkor Talpas Lajos szavaival élve, az abban a formában nem lenne igaz. A rossz kommunikációból eredő problémáknak mindig két gazdája van.

 

 

Ezért, ha kivitelezőt keresel egy új weboldal elkészítéséhez vagy a meglévő átalakításához, mindig nagyon nézd meg, hogy mit és mennyit kérdez! Ha már azzal kezd valaki, hogy „Hány oldal legyen?”, „Milyen legyen a háttérkép?” vagy „Milyen legyen a menü?”, akkor az legyen figyelmeztetés az azonnali evakuációra. Miért? Mert egy weboldal tervezése nem itt kezdődik, sőt mi se állhatna tőle távolabb. Akkor tudhatod jó kezekben a honlapod, hogy ha az elkészítői arra helyezték a hangsúlyt, hogy megtudják mi vele a célod.

 

 

Néhány kérdés, aminek mindenképp el kell hangoznia:

  • Mi a weboldal célja?
  • Ki a célközönség?
  • Ki a konkurencia?
  • Mitől vagy jobb, mint a konkurencia?
  • Mi az, ami tetszik/nem tetszik a jelenlegi honlapodon (ha van)?
  • Mi az, ami tetszik/nem tetszik más oldalon?
  • Ki a tárhelyszolgáltató (ha már van)?
  • Te szeretnéd-e kezelni az oldaladat, vagy karbantartást kérsz?

 

Ezek azok a kérdések, amik megadják a kezdetekhez szükséges minimumot. Az ezekre kapott válaszokból már több, lehetséges elképzelés tud körvonalazódni. Külön érdemes kezelni a határidő kérdését, mert elég sarkalatos része a fejlesztésnek. Tőle függ az ütemezés, a különböző fázisok időzítése, meg hogy van-e egyáltalán lehetőség az adott időszakban más munkát is elvállalnia a kivitelezőnek. Így ne csodálkozz, ha az utolsó pillanatban kért változtatásod – ami például a fejetetejére állítaná az egész oldalt -, nem fog határidőre elkészülni. A határidő kölcsönös tiszteletben tartása, ugyanúgy véd téged, ahogy a kivitelezőt is.

A másik elég fontos kérdés az ár, de erről majd a cikk végén.

 

2. Madarat tolláról, céget marketingjéről

 

És itt ne csak a reklámozásra gondolj, a marketing sokkal több ennél. A jól használt marketing megoldásokkal bizalmat építhetsz a céged felé, az pedig vásárláshoz, megrendelésekhez vezet. Ide tartozik a látogatóbarát megjelenés, a céged partnereinek listája, a referencia munkáid és az értékelések. Utóbbi különösen értékes, szerezz belőlük minél többet!

 

Különböző módszereket használva adatbázist is építhetsz a már meglévő, és a potenciális ügyfeleidből, így még inkább rájuk szabott ajánlatokkal keresheted meg őket. Ilyen módszer a hírlevél feliratkozási űrlap külön oldalon vagy popup ablakban. Közösségi oldalakon céges profilt készíthetsz, amihez ha csatlakoznak, akkor teljes profilokhoz juthatsz, nem csak egy email+név kombinációhoz. Ezeken a felületeken megoszthatod az éppen aktuális akcióidat, a legutóbbi kész munkádat, vagy ha valamilyen elismerés tulajdonosa lettél.

 

Természetesen a hirdetetéseknél is hasznodra lesz a marketing, ütős landoló vagy mikro oldalakat lehet készíteni a segítségével. Ha ezekhez még hozzájön egy jó SEO, akkor nem csak hatásos lesz a reklámkampányod, de költséghatékony is.

 

Így készül a jó weboldal - 1 - SEOkey műhelytitkok

 

 

Már ebből a pár pontból is látszik, hogy a marketing mennyire sokrétű és, hogy hány féleképpen lehet egy készülő weboldal alakítója.

 

 

3. A szépség a webergonómiából fakad

Miután megvan, hogy milyen marketing megoldások szükségesek az oldaladhoz, utána jöhet a megjelenés hozzászabása. A kész kinézetnek nem elsősorban neked kell tetszenie (bár az se utolsó), hanem majd a látogatóidnak. Ők például nagyon tudják értékelni, ha egy oldal reszponzív, azaz bármilyen eszközön jól mutat. Mára annyira fontos lett, hogy a mobilon is meg lehessen tekinteni teljes funkcionalitásában egy oldalt, hogy a Google büntet ennek elmaradásáért. A reszponzivitás nem extra funkció, hanem ALAP, így semmiképpen ne feledkezz meg róla.

 

Egy oldal színeit meghatározza azt, hogy mit értékesít, milyen területhez tartozik. Más paletta tartozik egy baba-mama termékeket árusító oldalhoz, mint egy fűtés szerelő honlapjához. Persze lehet úgy dönteni, hogy más színt is szerepet kap az oldalon, de ezzel óvatosan kell bánni, mert könnyen vevőcsalogatóból vevőriasztóvá válhat a megjelenés.

 

A betűtípusok kiválasztásánál is észnél kell lenni. Egyrészt egy honlapon 3-nál több féle stílus ne legyen. Másrészt a használni kívánt típus tartalmazzon minden olyan karaktert, amire szükség lehet, mert a hiányzó betűket tudja a böngésző helyettesíteni, de a hatás elég öszvér lesz.

 

És akkor pár szó a webergonómiáról, ha már említettem. A webergonómia az a csoda, aminek az a célja, hogy a felhasználó minél hamarabb az őt érdeklő dologhoz jusson az oldaladon. Ebbe beletartozik az átlátható menü, a kézre álló oldal felépítés, minden fontos információ feltüntetése, stb. Rengeteg egyéb tartozik még ide, bővebben az év elején készített sorozatunkban olvashatsz róla.

 

SEOkey műhelytitkok - ergonomikus oldal

 

 

4. Többször mérj, mint ahányszor vágsz

 

Nincs mese, mérés nélkül nincs tartós siker. Minden módszer csak annyira jó, mint amennyire az mérésekkel igazolható. Ha folyamatosan figyelemmel kíséred, hogyan alakulnak az oldalad értékei, akkor sokkal nagyobb az esélyed arra, hogy a weboldalad tényleg hasznot hozóan működjön. Erre a célra használhatsz több féle programot, az egér mozgás követőktől a statisztika készítőkig, a lényeg hogy mérj.

 

Nézd meg, melyik oldalaid teljesítenek a legjobban, és azt is, hogy melyikekről mennek el leghamarabb. Figyeld meg, mi működik és mi nem, aztán eszerint folytasd a munkád.

 

Legyél tisztában azzal, hogy honnan és mennyi látogató érkezik. Egyik csatornát se részesítsd kiemelt figyelemben, a legjobb az, ha több forrásból érkeznek hozzád.

 

Fontos tudni, hogy mekkora a különböző konverziód értéke. Mennyien iratkoztak fel hírleveledre, hányan töltik le az ingyenes ekönyved, és persze mennyien vásárolnak.

 

A közösségi oldalakon is mérheted, hogy mennyire vagy népszerű, kik a látogatóid és mennyien szeretik az, amit csinálsz. Ha te is a Facebook-ról szoktál az oldalunkra jönni, akkor lehet észrevetted, hogy az utóbbi időben hol ekkor, hol akkor jelennek meg a bejegyzéseink. Ez korántsem öncélú, így mérjük, hogy melyik napokon és órákban a legkapósabbak a cikkeink.

 

Eredmények mérése weboldalaknál - SEOkey műhelytitkok

 

 

5. Minden jó, ha jó a vége

 

Ahogy láthattad minden összefügg mindennel, és csak annyira jó egy weboldal, mint amennyire a leggyengébb része. Ahhoz, hogy a növekedésed folyamatos legyen, ahhoz hatalmas segítséget nyújt, ha a weboldalad minden szempontból jól teljesít. Amik most összefoglalásra és előtt e bemutatásra kerültek, csak egy kis részét ölelik fel mindannak, ami egy weboldal készítésénél szóba jön, de már ennyiből is látszik, hogy ha jó az alap, amit megteremtesz, arra biztosan lehet a későbbiekben építeni.

 

És akkor a végére jöhet az árkérdés. Először is, nincs INGYEN weboldal! Ingyenes webmotorok vannak, ingyenes kinézetek is vannak, de weboldal nincs ingyen. Annak mindig van valamekkora ára, mert egy olyan oldalt is el kell készíteni. Ez pedig időbe kerül, az meg pénz. Szakértelem is kell hozzá, ha már egy picivel is többet akar az ember az alapoknál. Így az ingyent el is felejtheted.

 

Ami viszont van, az a drága. Ahány dolog van a világon, biztos van belőle túlárazott verzió is, ez egyszerűen így van. A weboldal nem tipikusan az a fajta, amit sokért akar az ember venni. Sokan azonban abba a hibába esnek, hogy a szerintük drága honlap helyett, csináltatnak „okosba” olcsót. De az meg megint egy tévedés. Az olcsó weboldal legtöbbször utólag lesz drága, hogy mennyire arról senki se szeret beszélni.

 

Ezért ha honlap készíttetést fontolgatsz, ne az ár legyen az elsődleges szempont, sőt még az első 5-be se vedd bele. Keress föl több céget, kérj árajánlatokat, beszélj velük. Lehet, hogy az egyik 30 ezerrel többért dolgozik, de alapból ad olyan dolgot, amit a másik csak külön 50-ért csinálna meg. Az se mindegy, hogy melyik cég milyen garanciát, későbbiekben rendelkezésre állást tud biztosítani. Ha minden szükséges információval rendelkezel, csak akkor tudsz jó döntést hozni, és a legreálisabb áron dolgozó csapatot kiválasztani.

 

Következő alkalommal – legyen az bármikor is :) – legutóbbi munkánkat fogjuk részletesen bemutatni, igazi csemege lesz! Ha kíváncsi vagy még valamire, esetleg kérdésed maradt, azt tedd fel bátran FaceBookon, vagy írj címünkre!

 

Segítsd ledönteni az Ingyen és „Occó” mítoszát! Nyomj a Tetszikre vagy a Megosztásra, hogy minél többen legyünk, így sokkal hamarabb mozdulunk el a minőségi oldalak felé!