Így készül egy jó weboldal IV.

Ahogy hetek óta emlegetjük a cikkeinkben, az egyik alappillére a jól működő weboldalnak – a programozáson, a marketingen és a webdizájnon túl – a mérés. A segítségével pontoson megtudhatod, hogy a legutóbbi akciód mennyi embert mozgatott meg, és az újonnan bevezetett terméked valyon új érdeklődőket szerzett vagy inkább a törzsközönségedet hozta lázba.

 

De nem csak a sikereid nyomon követésére használhatod, az alul teljesítő oldalaidat is hamarabb alakíthatód át hasznot hozóvá, ha tudod, mit kell mérni rajta és, hogy mit kezdj a kinyert információval. Ez persze nem jelenti azt, hogy naponta több órán át kellene a mérő alkalmazást bűvölni és statisztikák tömkelegét gyártani. A legjobban akkor jársz el, ha rendszeres időközönként – ami az oldalad profiljától függően lehet hétről-hétre, hónapról-hónapra – neki ülsz, és felméred az oldalad állapotát.

 

Milyen eszközöket lehet használni?

 

Mérő szoftver szinte számtalan van, így túlzás nélkül mondhatjuk, hogy bárki talál magának megfelelőt. Van alkalmazás – például a Mouseflow - ami a felhasználók egérmozgását rögzíti, azokból hőtérképet készít, így pontosan lehet tudni, hogy mi az, ami felkelti az érdeklődésüket az adott oldalon, és mi az ami nem működik. Klasszikus, mindent számokkal mérő megoldás, a Google ingyenes eszköze, az Analytics. Ezt használva szinte minden, ami fontos és mérhető, az mérésre is kerül, az eredményekből pedig átlátható kimutatások készíthetők, hogy minél átfogóbb képünk legyen arról, miként muzsikál a honlapunk.

 

Mit érdemes mérni?

 

Az attól függ, hogy mi az oldal célja. Ami az egyik típusnál meghatározó, az a másiknál csak kiegészítő, vagy éppen egyáltalán nem is érdekes. De hogy konkrétumokról is legyen szó, itt van pár érték, amit érdemes megvizsgálni, nem fontossági sorrendben.

 

1. Visszapattanási érték (Bounce rate)

 

Ezt mindenki szokta mérni, alap érték. De sokan komolyabban veszik, mint kellene, már-már mumusként tekintenek rá. Ha csak felületesen ismerjük ezt az értéket, akkor egy oldal 80%-os visszapattanási aránya rémisztő lehet. De miről is van szó? A visszapattanási arány azt mutatja meg, hogy az adott oldalról milyen arányban böngésztek tovább ugyanazon honlap más oldalaira, illetve mennyien mentek inkább máshova. Tehát az előbb említett 80% esetén, 5-ből 4 látogató amint tehette tovább állt, 1 pedig még megtekintett legalább egy másik oldalt is. Első ránézésre ez tényleg ijesztő lehet, de ha egy másik értékkel párhuzamosan is megvizsgáljuk, akkor már árnyaltabb lesz a kép.

 

Mert mi a helyzet akkor, ha összevetjük a visszapattanás arányát az oldalon eltöltött idővel? Akkor például kiderülhet, hogy hiába magas az arány, de ha egy látogató az oldalon tartózkodott legalább 3 percet, akkor valószínűsítheted, hogy a célját betöltötte az oldal, megtudta emberünk, amit akart, és így távozott. Magas visszapattanás, hosszabb tartózkodási idővel párosítva gyakori jelenség hír oldalak, blog bejegyzések esetén. De az ilyen típusú helyeknél is lehet csökkenteni a távozók arányát, például további cikkeket ajánló modullal, vagy témától függően belső linkek elhelyezésével.

 

Mi a teendő akkor, ha termék/szolgáltatás oldalnál magas a visszapattanás?

 

Ekkor jobban meg kell vizsgálni a helyzetet. Lehet, hogy a SEO nem lett megfelelően belőve, így specifikus keresésekkor is találatként jelenhet meg az oldal, de az meg csak lazán kapcsolódik a keresett dologhoz. A látogató ezzel szembesülve csalódottan távozik, a visszapattanási arány pedig nő. Az is előfordulhat, hogy nem megfelelően van megszövegezve a landoló oldalad vagy túl sok a szöveg, így nem derül ki elég hamar az olvasó számára mit is szeretnél tőlük, tehát megint csak idő előtt távoznak.

 

Ahogy az itt leírtakból látszik a visszapattanási arány önmagában nem árul el sokat a honlapod helyzetéről, akkor válik igazán hasznossá, ha más értékekkel együtt vizsgáljuk.

 

2. Látogatók és visszatérő látogatók száma

 

Nincs is annál jobb érzés, ha az ember azt látja, hogy egyre többen és többen keresik fel a honlapját, talán csak az, ha ezek a látogatók többször is visszatérnek. Azonban ezek az értékek nem csak arra jók, hogy megtudd milyen ütemben és mennyit erősödik az oldalad (bár már ez is elég hasznos), de mérheted velük az adott időszakban meghozott döntéseid hatását is. Tudni fogod, hogy mennyi embert mozgatott meg a marketing kampányod, mert elég lesz a látogatók számának alakulását vizsgálnod. Ez egy hatalmas előny a hagyományos (szórólap, plakát, újság) módszerekkel szemben.

 

Az oldal kialakításának problémájára is felhívja a figyelmet az, ha sok a látogató, de kevés ebből a visszatérő. Lehet, hogy jó a tartalom, de nem találják a hírlevélre való feliratkozás lehetőségét, és ez még a jobbik eset. Az is lehet, hogy nem tetszik nekik az oldal kialakítása, és ez már kevésbé szerencsés. Ha pedig azt látod, hogy hirtelen nagyobb esés következett be a látogatók számában, akkor azonnal kezd el el feltárni mi a gond.

 

SEOkey műhelytitkok - mérés

 

 

3. Az oldal forgalmának forrásai

 

Azaz honnan jönnek és mennyien. Ezek négy fő forrása:

 

  • direkt: akik maguk írták be a böngésző címmezőjébe az oldalad címét, vagy már el volt nekik mentve könyvjelzőként.
  • organikus: akik a kereső találati listáján találtak rád, és nem fizetett hirdetésként volt kint a honlapod címe, jól mutatja mennyire jó a SEO-d.
  • közösségi oldalak: ez lehet egy bejegyzés az oldaladról vagy valaki az ismerősének elküldte az oldalad elérhetőségét, az mind ide lesz sorolva.
  • ajánlás: tehát ha egy másik oldalon van elhelyezve a honlapodhoz vezető link.

 

Egyik forrás se értékesebb a másiknál, így az oldalad stabil növekedéséhez jobb az, ha több csatornán keresztül jönnek a látogatók.

 

4. Konverziós érték

 

Az egyik legfontosabb mérőszám, mert megmutatja, milyen arányban teszik azt a látogatóid, amit szeretnél tőlük. De nem csak az eladásra vagy megrendelésre kell ilyenkor gondolni - bár azok kétségkívül a legértékesebbek -, hanem a kisebb konverziókra is, például egy űrlap kitöltésére vagy hírlevélre való feliratkozásra. Ebből az értékből természetesen a nagyobb a jobb, így ha azt látod, hogy az idő múlásával nem akar növekedni, akkor ott valamilyen probléma van.

 

Ilyen lehet, a visszatérő látogatók hiányánál említett, nem megfelelő helyre kitett feliratkozási lehetőség, vagy túl sok információt akarsz bekérni, pedig a feliratkozni vágyók minél kevesebbet akarnak megadni. Ha a cselekvésre buzdító (Call to Action) szöveged nem nyeri el az emberek tetszését, akkor hiába várod, hogy megszabadítsanak az árukészletedtől.

 

5. A legjobban teljesítő oldalak

 

A legjobb oldalakat vizsgálva hamar kiderül, hogy mi az, amivel a legkönnyebben megtalálod a közös hangot a látogatóiddal. Lehet, az tetszik nekik, ha valami aktuálissal témát is érintesz a blogodban, vagy éppen az alapos tesztjeid vonzzák a legtöbb embert. A lényeg az, ha látod, mivel éred el a legnagyobb sikert a látogatóidnál, akkor állj rá arra a formátumra. Egyszer-kétszer eltérhetsz ettől, a mérések úgy is igazolni fogják, hogy ha ideje lesz váltanod.

 

Ezenkívül rengeteg minden mérhető, bár nem mindennel érdemes foglalkozni, hogy számodra mi a hasznos, azt úgyis a céged profilja fogja meghatározni. De egy valami közös: mérni, következtetéseket levonni és folyamatosan az igényekhez igazodni KELL! Lehet, hogy a trendek az évszakokkal együtt változnak, de ez a 3 lépés mindig ugyanaz marad.

 

Miután jó nagy téma volt ez, amit az utóbb időkben körbetáncoltunk, így a következő alkalommal szépen összefoglaljuk a lényeget, amit aztán ökölszabályként bármikor lehet majd használni.

 

Ha kíváncsi vagy még valamire, esetleg kérdésed maradt, azt tedd fel bátran Facebook-on, vagy írj címünkre!

 

Ha eddig nem nagyon törődtél a méréssel, de sikerült megváltoztatnunk a hozzáállásod, akkor nyomj a Tetszikre vagy a Megosztásra, hátha más is kedvet kap!