Így készül egy jó weboldal III.

Végre elérkeztünk a legizgalmasabb, vagy legalábbis a leglátványosabb részhez, a webdizájnhoz és a webergonómiához. Előbbi felel azért, hogy oldalunk lenyűgözze a látogatót, utóbbi pedig arról gondoskodik, hogy a honlap kezelése bot egyszerű legyen.

 

De ahogy ebben a sorozatban már említettük, önmagában nem elég egyik oldal alkotó elem sem. Ha a webdizájn magára marad, akkor az elkanászodik, és bár valakinek biztosan szép, ha egy oldalon táncoló, pillangószárnyú delfinek vannak (ezt csak most találtam ki, őszintén remélem nincs ilyen), de ez konverziót biztosan nem fog elérni. A példa természetesen túlzás volt, de a lényeg továbbra is az, hogy mindent – a marketinget, a megjelenést, a mérést – célirányosan használjunk.

 

A célokat pedig a megbeszéléseken, az alapos és átfogó kérdésekkel és az azokra adott válaszokkal deríthetjük ki. Miután ezeket tudjuk, kiválasztjuk az adott cél eléréséhez legmegfelelőbb marketing eszközöket. Ha ez is megvan, akkor jöhet a webdizájn, és mindezt formába öntjük.

 

Lássuk, mik alakítják majd ezt a formát, mikből tevődik össze a megjelenés.

 

1. Reszponzív kialakítás

Bár a lista elemei nincsenek fontosságuk szerint sorba szedve, a reszponziót mégis első helyen említem. Mert az emberek már mindennel böngésznek. Legyen az PC, laptop, tablet, telefon, TV, hűtő, kenyérpirító, …, szóval tényleg mindennel. És ha azt akarod, hogy mindenütt jól jelenjen meg az oldalad, akkor reszponzív dizájnt csináltatsz. Azt érdemes megjegyezni, hogy bár módszer hatékonyága egyértelmű, de hoz magával egy-két megszorítást is, így a megvalósítás során helyenként kompromisszumot kell kötni a látvány és a működőképesség között.

 

Bárkit is bízz meg az oldalad webdizájn-jának tervezésével, a reszponzív megjelenés legyen egy olyan alap, amiből semmiképp sem engedsz.

 

SEOkey műhelytitkok - weboldal ergonomia

   

2. A termékhez/szolgáltatáshoz passzoló színek

Mert mindennek megvan a maga színe, és az ezektől való eltérés nem feltétlenül szerencsés. Vegyük például általában az ipari megoldásokkal és eszközökkel foglalkozó honlapokat: az uralkodó színek a kék, a szürke, a fehér, a zöld fémesebb árnyalatai, satöbbi. Miért? Mert ezekkel a színekkel lehet szavak nélkül kommunikálni a megbízhatóságot, a minőséget, a mérnöki precizitást. És ha valaki egy üzemcsarnokot akar gépesíteni, akkor pont egy olyan cégre van szüksége, aki ezeket az értékeket vallja.

 

Olyannyira nem mindegy, hogy mi milyen színű, hogy egy rossz választással, az eredeti szándékunkkal ellentétes hatást is kiválthatjuk. Ezért nem találni – legalábbis remélem – sárga és piros színekben játszó temetkezéssel foglalkozó honlapot, és ezért nincs sötét színekben tobzódó gyerekeknek szóló oldal sem.

 

 

3. A felhasznált betűtípusok

A színek után egy másik nagyon alap dolog. Mindig az oldalhoz illő betűstílust használj és semmiképp se többet, mint 3. Akármennyire megtetszik egy típus neked, ha az nem tartalmazza a használni kívánt nyelvben előforduló összes karaktert, akkor végy tőle könnyes búcsút. A betűszín és a háttérszín legyen kontrasztos, az oldalon hosszabb időt eltöltve se akarjon kifolyni az ember szeme. A Comic Sans-nak csak szülinapi meghívókon van létjogosultsága. Tudom, hogy ez most lesújtott, hidd el, túl leszel rajta.

 

És ha már betűk. Amikor kész a webdizájn, rajta a sok okos szöveggel, akkor azt ellenőrizd. Olvasd el egyszer, kétszer, sokszor, ugraszd rá a családot is a projektre. Mert ha te rábólintasz, hogy ez így jó, aztán mégis valahol kibukik egy elírás itt, egy másik ott, akkor már te leszel a hunyó. Sokkal könnyebben észrevesz a friss szem egy akár teljesen nyilvánvaló hibát, mint egy olyan, ami már egy hete ugyanazt nézi.

 

 

4. A mostanában trendi stílusok

Mert nézhetik attól öregnek az oldalad, hogy még csak 2 éves. Ahogy a közhely tartja felgyorsult a világ, trendek jönnek-mennek. Ez azt jelenti, hogy mindig új megjelenésre van szüksége egy honlapnak x idő elteltével? Nem feltétlenül. Minden attól függ, hogy amikor az oldal készült, akkor a lehető legfrissebb volt-e a dizájn, vagy már akkor se foglalkoztak túlzottan a naprakészséggel. Az azonban igaz, hogy időről-időre jót tesz egy kis ráncfelvarrás.

 

Ha éppen egy ilyen beavatkozás előtt állsz, vagy új oldalt szeretnél, akkor itt van két stílus, ami jelenleg uralja a külföldi weblapokat.

 

Az egyik a flat (lapos) stílus, ami a webergonómia (erről bővebben később) elveit követve, nagyon egyszerű, nagyon letisztult, szellős, mindenből pont annyit tartalmaz, amennyi kell és egy dekával se többet. Ez már lassan kifelé megy a divatból, de ha az itthoni oldalak többsége ezzel a stílussal lenne öltöztetve, a felhasználók oda meg vissza lennének az örömtől.

Ami a flat megjelenést váltja, az a material (anyag) dizájn. Ez a stílus több színt, árnyékokat, mélységet, nagyobb kontrasztot és a különböző anyagokhoz hasonló megjelenést tartalmaz. Ezeket a dizájnokat olyan nagyobb cégek és oldalak használják, mint a Google, az Android vagy a Microsoft.

 

 

5. Oldal gazdagító elemek

Elsősorban képekre, animációkra és videókra gondolok. Amit a bevezetőben írtam az továbbra is áll. Vagyis ha indokolja a cél, a marketinges megmondja mit és hogyan, és a programozó is rábólint, hogy lehet, akkor hajrá, lehet tervezni és elkészíteni.

 

Az animáció esetén már nem érdemes flashben gondolkodni, az utolsó szögeket verik a koporsójába. Ellenben a HTML5 és a CSS segítségével nagyon igényes és több platformon is működő dolgokat lehet összehozni. Ezt a módszert a material dizájn különösen támogatja, és bátorítja a tervezőket, hogy éljenek vele.

 

Videónál pedig a legfontosabb: NE INDULJON EL AUTOMATIKUSAN! Hogy a Facebook miért gondolta, hogy „Ez milyen jó lesz, megspórolunk az embereknek egy egész kattintást!”, az mindenki számára rejtély. Az emberek nem szeretik, sőt utálják az ilyet. Annyira ki nem állhatják, hogy sokan arról számoltak be, hogy leiratkozási hullám van a Facebook oldalukon, mert az automatán elinduló videóik irritálják a kedvelőiket. Úgyhogy eszedbe ne jusson ilyet kérni az oldaladra.

 

 

A másik fontos dolog, hogy ne görcsölj rá, ha videót kell csinálni. Nem egy hollywood-i kasszasikert kell forgatni, csak egy bemutatót arról, hogy a te terméked mitől más, mint a többi. Nem fesztivál nagydíjas anyagot kell lőnöd, csak megmutatnod, hogy kikből áll a csapatod. Ha igazán nagyot kell gurítani, akkor az imázs filmé a pálya, ebben partnerünk a TotalSight Kft. tud neked maradandót alkotni. A lényeg, hogy ne kínnak éld meg, ha videó készítésbe vágsz, mert az a végeredményen is látszódni fog.

 

 

6. Webergonómia

Avagy az oldalad legyen egyszerű, egyértelmű és kézre álló. Nem kell új fajta navigációt kitalálni a honlapra, mert megvan már rá az optimális recept. Nem kell felesleges sallangokkal tele aggatni a termék lapot, mert kutatások bizonyították, hogy az csak a károdra lennének. A webergonómia azt kutatja és arra ad választ, hogy mit és miként kell a felhasználó elé tárni ahhoz, hogy az ne azonnal máshova menjen, hanem maradjon és vásárlóvá váljon. Ne várd tőle, hogy az őt érdeklő információért felesleges köröket fusson, rögtön add meg neki, amit akar.

 

A navigáción túl más oldal elemnél se érezz késztetést, hogy ide valami forradalmian új, valami korszakváltó kell. Ha az a valami annyira idegen lesz a megszokotthoz képest, hogy használati útmutató kell mellé, akkor azt nem fogja használni senki. Legyen a dizájn egyszerű, alapjaiban hagyományos és a célok teljesítésében hatékony.

 

 

A webergonómia annyira fontos, hogy ezt az évet már úgy kezdtük, hogy egy 5 részes sorozatban összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat. Ha szeretnél még jobban elmélyedni a témában (már hogyne szeretnél), ha azt akarod, hogy a honlapod tényleg olyan legyen, mint amilyet megálmodtál (még szép, hogy azt akarod), akkor ne fogd vissza magad, és olvasd el a további cikkeinket.

 

 

Dióhéjban a webergonómiáról, az oldalak átlagos kinézetéről, a jó tartalom szövegezésről, a weboldalak teszteléséről és a konverzió növelésről.

 

Miután a webergonómiával foglalkozók sem a kisujjukból szopják, hogy mit és miként kell csinálni, hanem mindent méréssel igazolnak, így a következő alkalommal mi is a mérésről fogunk beszélni. Ha kíváncsi vagy még valamire, esetleg kérdésed maradt, azt tedd fel bátran Facebook-on, vagy írj címünkre!

 

Ha nálad is csak a reszponzív a nyerő és véletlen se írnál zöld alapra piros betűvel, akkor nyomj a Tetszikre vagy a Megosztásra, és tegyük szebbé Mátrixot!