Így készül egy jó weboldal II.

Még mielőtt belemerülnénk a cikkbe, sokadjára kijelentem, mi nem vagyunk marketingesek! Az évek alatt összeszedtünk ebben a témában bizonyos tudást, de véletlenül se helyeznénk magunkat egy szintre egy ezzel foglalkozó szakemberrel. Ezzel együtt van egy bizonyos minimum, amivel rendelkezünk, mert ez kell ahhoz, hogy jó honlapokat tudjunk készíteni. Ez a minimum azonban folyamatosan növésben van, így már összegyűlt annyi anyagunk, amit megoszthatunk az olvasókkal.

 

Ahogy a múlt héten is írtam, 3 dolognak kell egyensúlyban lennie ahhoz, hogy egy weboldal jól működjön. Egyik a fejlesztés, másik a marketing és harmadik a mérés. Ezt a képet tovább pontosítanám annyival, hogy a marketing egy hajszálnyival közelebb van a célhoz, mint a másik kettő. Nem uralkodik rajtuk, nem fontosabb náluk, de kicsivel mégis hangsúlyosabb. Miért? Mert a marketing jelöli ki azt az utat, amelyet követve a leghamarabb lesz a látogatóból ügyfél, majd visszatérő vevő. Segítségével helyből ugorható át számos akadály, és az esetleges kisodródásokat is könnyebben lehet kezelni.

 

Következzenek azok a területek, ahol szerep jut a marketingnek:

 

1. Bizalomépítés

Ez az, ami egy teljesen új honlap esetén hiányzik, és amíg nincs bizalom, addig nincs ügyfél sem. Szerencsére több eszköz is rendelkezésre áll ahhoz, hogy ezt a helyzetet megváltoztassuk.

  • lényegre törő, funkcionális megjelenés: mert legtöbbször konkrét céllal érkezik a látogató és nem szereti, ha nem ismeri ki magát könnyen az oldalon. A legegyszerűbben a 3 másodperces teszttel tehetjük próbára a dizájnunkat, vagyis megkérünk valakit, hogy lépjen az oldalunkra, ott töltsön 3 másodpercet, aztán mondja el milyen benyomása volt róla. Ha nem tudja ennyi idő után, hogy nagyjából miről lehet szó az oldalon, akkor az megbukott, lehet átszerkeszteni.
  • minőségi partnerek: mert a madarat tolláról szisztéma nem csak a barátok megválogatásánál hasznos, az üzleti partnereknél is. Minél több és minél jobb nevű céggel tudunk partnerségi viszonyra lépni, annál hitelesebbek leszünk a leendő ügyfelek szemében. Amint szerzel egyet, azt azonnal mutasd meg a közönségednek!
  • lehengerlő referenciák: mert a tettek hangosabban beszélnek a szavaknál. Minden egyes elvégzett munkádat – ha az ügyféllel kötött szerződésed engedi – prezentáld az oldaladon. Rendkívül meggyőző tud lenni az, ha nem csak beszélsz róla, hogy mennyire jó az, amit csinálsz, de meg is tudod azt mutatni.
  • pozitív vélemények: mert az emberek többsége szívesebben ad pénzt olyanért, amiről mások is jó véleménnyel vannak. Termékek esetén megszokott látvány, hogy van értékelő lap ahol, csillagozással vagy százalékokkal és szöveggel értékelhetünk. Kicsit más a helyzet, ha szolgáltatásról beszélünk. Itt 4 szintet különböztethetünk meg, formájuk és értékük szerint:
  • csak szöveg: Ez a minimum, pár mondat arról, hogy mi volt a probléma, amivel megkerestek téged, hogyan orvosoltad, mennyire elégedettek.
  • szöveg és név: Itt az előbbi mellé kapunk egy nevet is, akit akár meg is lehet keresni, hogy tényleg úgy vannak-e a dolgok, ahogy le vannak írva.
  • szöveg, név és kép: Egy ilyen értékelés már kincs, mert az ügyfél nem csak a nevét, de az arcát is adja az elmondottakhoz.
  • videó: Ez a legértékesebb forma. Abszolút emberközeli és hiteles tud lenni az, ha valaki nem egy sablon szöveget felmondva meséli el, hogy mit és hogyan segítettél neki, és az mekkora hatással volt az ő üzletére, életére.

     

Miután tényleg ekkora szerepe van az értékeléseknek, ezért törekedj arra, hogy minél több helyről gyűjtsd be azokat. Kínálj cserébe akciót – valahány százalékos vagy fix összegű kedvezményt -, vagy azonnali ajándékot, de mindenkép szerezz értékelést. A pozitívok mehetnek a kirakatba, a negatívokat szedd ízekre, értsd meg miért kaptad őket és tanulj belőlük.

 

 

2. Adatbázis építés

Minél jobban ismered a leendő ügyfeleket, annál jobb stratégiákat alkalmazhatsz, hogy tényleg ügyféllé váljanak. Ehhez pedig szükséged van egy minél nagyobb és minél részletesebb adatbázisra. De hogyan töltheted fel azt adatokkal?

 

  • hírlevél feliratkozás: magyarán add meg a neved és az email címed, hogy utána tudjak neked üzeneteket, ajánlatokat küldeni. Igen egyszerű, de rengetegen utálják, mert sokan visszaélnek a lehetőséggel, és elárasztják az ember fiókját mindenfélével. Így először is fogadd meg, hogy te csak akkor üzensz, ha mondanivalód is van, nem csak megszokásból, valamint mértéket tartasz, hogy ne a spam mappának írogass. Egy percig se izgasson, ha nyilvánvalóan kamu adatokkal is regisztrál valaki, mert attól lehet, hogy még ügyfél lesz belőle. Akkor se ess pánikba, ha konkurencia tenné így tiszteletét, inkább menj el az ő oldalukra és iratkozz fel te is. :)
  • popup-ok: a hírlevél feliratkozás hatékonyságát tudjuk ezzel a módszerrel megnövelni. Magát a technikát sokan temetnék, mert már 2015 van, már nem szexi, és sokan nem tudják mennyi az elég belőle, de okosan használva továbbra is hasznodra lesz. Jó példa erre az exit popup, vagyis amikor a látogató a kurzorral az ablak vagy a lapfül bezárása felé kódorog, és ekkor bukkan fel egy ablak a hírlevél feliratkozó űrlappal.
  • Ez mind szép, de hogyan lehet a látogatókat a feliratkozásra rávenni? Csalival. A véleményszerzésnél említettek, az akció-ajándék páros itt is tarol. Most különösen divatos meggyőzési ajándék az ekönyv és a kupon.
  • közösségi megjelenés: mert aki nincs fent a közösségi oldalakon, az nem is létezik. Túlzásnak hangzik, de van alapja, miután egyre többen, egyre többet vannak fent az ilyen oldalakon, így miért pont te mondanál rájuk nemet? Ráadásul, aki a céges profilodat kedveli, egy név és email párosánál értékesebbet, egy kész profilt ad az adatbázisodhoz.
  • Miként aktivizálhatod a közösségi oldalad közönségét? Megosztós akciókkal, „aki az X. kedvelő” nyereményjátékokkal, „aki megírja kommentben a helyes választ a kérdésünkre” játékkal, meg még sorolhatnánk. Ezekkel nem a csak a meglévő kedvelőket hozhatod lázba, de új emberekhez is eljuthat a híred.
  • közösségi megosztások: egy új partner, a legutóbbi kész munka vagy az éppen aktuális cikk bejelentéséhez nem is találhatnál alkalmasabb helyet, mint a közösségi oldalak. Előnyeit az előző pontban tárgyaltuk. Hogy jobban ki tud aknázni a benne rejlő lehetőséget, a honlapodon biztosíts lehetőséget a közösségi oldaladhoz való csatlakozásra, és a cikkeknél legyen lehetőség a tetszés kifejezésére valamint a megosztásra.

 

 

3. AdWords

Mert az egy nagyon szép dolog, ha valaki az organikus (a nem fizetett) találatoknál előkelő helyen szerepel, de egy frissen indult vagy egy új terméket piacra dobó oldal esetén elkél az a kis extra segítség, amit reklámozással lehet elérni. Erre az egyik legjobb online módszer a Google Adwords szolgáltatása. De önmagában ez se képes csodákra, akkor a leghatékonyabb, ha kombináljuk egy-pár másik módszerrel, például:

  • SEO-val: hogy minél könnyebben és minél költséghatékonyabban találjanak meg. Mert minél jobb az adott oldal keresőoptimalizálási szempontból, annál olcsóbb rá hirdetni. Az sem mellékes, hogy a jó SEO pozitív hatással van a találati listákon elfoglalt helyezésünkre is.
  • landing page-el: vagyis landoló oldallal. Ezen az oldalon találja magát az, aki a hirdetésre kattint. Ez lehet már meglévő aloldal, például egy hírlevél feliratkozó oldal, vagy lehet egy teljesen új, egy adott téma köré épülő oldal. Jellemzőjük, hogy nagyon egyszerűek, egy valamire akarja az embert rávenni, legyen az vásárlás vagy bármi más, a lényeg hogy a konverzió eléréséhez csak ez az egy oldal áll rendelkezésre. Nincsenek felesleges sallangok, „látogass el ide vagy oda” linkek, mert azok mind csökkentik az esélyét annak, hogy teljesül az oldal eredeti célja, a konverzió.
  • microsite-al: vagyis mikro oldallal, a landoló oldal nagy testvérével. Egy termék vagy szolgáltatás van itt is a középpontban, de több információt szerepeltetünk, azt maximum 5 aloldalba vagy szekcióba rendezve. Az autógyártók előszeretettel alkalmaznak mikro oldalakt egy új típus vagy család reklámozására.

 

SEOkey műhelytitkok - marketing 1x1

 

 

4. Remarketing

Vagyis olyan paranoia, aminek van alapja. Szinte biztosan találkozott már vele, csak nem tudta, hogy ez a neve. Arról beszélek, amikor az embernek igénye támad valamire, teszem azt egy fényképezőgépre és meglátogat pár fényképezőgépet kínáló oldalt. Aztán valamiért úgy dönt, hogy mégsem vesz azonnal gépet, mert vagy nem tetszett neki az ár, vagy pont olyan készülék nem volt, ami neki tetszett volna, vagy bármi más okból kifolyólag. De ha valamelyik felkeresett oldal él a remarketing eszközével, az nem fogja ezt annyiban hagyni. Ha emberünk olyan oldalt látogat meg, ahol támogatják ezt a lehetőséget, akkor a fényképezőgép árusító honlap hirdetései rendre be fognak szivárogni az életébe. A cél az, hogy a hirdetések az érdeklődő vágyának már meglévő parazsát addig szítsák, míg az tűzzé nem lesz, és hősünk mégis vásároljon fényképezőgépet.

 

Mi kerülhet egy ilyen hirdetésbe? Csak a szokásos: kedvezmény azonnali vásárláskor, kedvezmény kiegészítő termék vásárlására – mondjuk fényképezőgép esetén objektívre, táskára, állványra -, ajándék kiegészítő, és a többi.

 

Mindez, amit a cikkben felsoroltunk a marketing eszköztárjának csak egy kis részlete, csak a felszínt kapargattuk meg egy kicsit. Ezenkívül még rengeteg módszer áll az ember rendelkezésére, ha ügyfélt szeretne szerezni.

A következő alkalommal a honlap tervezés grafikai oldalát vizsgáljuk meg.

 

Ha kíváncsi vagy még valamire, esetleg kérdésed maradt, azt tedd fel bátran FaceBookon, vagy írj címünkre! Ha meghoztuk a kedved valamelyik bemutatott módszerhez vagy sikerült újat mondanunk, akkor jelezd ezt nekünk, egy Tetszik vagy Megosztás képében!