Webergonómia – Weboldalak tesztelése
Új a weboldalad? Vagy csak arra vagy kíváncsi, hogy hogy tudod maximalizálni az oldalra látogatókat és maradásra / visszatérésre bírni őket?
Nincs más dolgod, csak tesztelni, így pedig kiirtani a nemkívánatos hibákat az oldaladról.
Gondolj bele: elkészült a weboldalad. Megérkezik az első látogató: maradásra bírod, keresi amiért jött, kitartóan, ha a fene fenét eszik is, de nem találja a menüben, a hivatkozásokban, de nem találja a keresőt sem, mert a láblécbe tetted. Ha meg is találta, akkor nem úgy keres, nem tudja, mire nyomjon, hogy keressen, nem egyértelmű a felirat… meg amúgy is mi ez? Gomb? – Hatékony?
Minden weboldalnak, akár üzleti vagy magán, megvan a célja. Szórakoztatni akarsz csak, vagy valamit értékesíteni, jelen esetben egyre megy. Ha a honlap nem éri el azokat a célokat, amiért az létre lett hozva, akkor csak kidobott pénz az ablakon.
Szóval mit tegyél?
Írd össze mi a weboldal célja. Írd le, hogy telefonokat árulsz és sokat szeretnél eladni, hogy azt szeretnéd, hogy minél többen olvassák a receptgyűjteményes blogodat, hogy a szolgáltatásokat amiket kínálsz könnyen megtalálják, és könnyen elérjenek ha ajánlatot kérnek…
Írd mellé, hogy milyen eszközöket használsz ezért: ajánlatkérő űrlap, felugró ablak…
Ha eddig megvagy, akkor még egészítsd ki a weboldal funkcióival: lehet rajta keresni, meg lehet adni az adatokat, van rajta naptár, ahol be lehet jelentkezni, linkek vannak elhelyezve rajta a videóidhoz, ki lehet nyomtatni a cikkeket…
Megvan minden? Remek. Ideje „önkénteseket” toborozni ☺ Akiket le tudsz ültetni a gép elé, és tudod őket beszéltetni, és meg tudod figyelni a reakcióikat. (lehetőleg ne anyukád legyen az, mert lehet kicsit részrehajló ;) )
Adj nekik feladatot, keressenek, iratkozzanak fel, mondják el közben a benyomásiakat, kommentálják mit miért csinálnak, nyomtassanak, rendeljenek meg egy terméket…
Mire figyelj közben?
- merre bolyonganak az oldalon
- mit mondanak, mit hol keresnek és miért ott
- ha valamit sokan nem találnak, vagy nem rendeltetésszerűen használnak: VÁLTOZTASS
- ha valami sokáig tart, nem működik az elvártak szerint: VÁLTOZTASS
- nem veszik észre azt, amit Te nagyon szeretnél, mondjuk egy reklámodat: VÁLTOZTASS
- nehezen pásztázzák végig az oldalad: VÁLTOZTASS
Fontos, hogy egyszerre ne 10 ember tesztelje! Csak egy emberrel foglalkozz. Így fogod látni a reakciókat, és tudsz odafigyelni mindenre! Minél többen tesztelik, annál jobb eredményt kapsz, ez mondjuk egyértelmű. Ha 1 valaki nem találja meg a letöltési linket, attól az még lehet jó helyen, de ha már 9-en morognak érte, akkor élhetsz a pergyanúval, hogy a rendszerben a hiba.
Tudjuk, hogy nincs mindig tesztelésre idő, de rengeteget segít a lehetséges hibák feltárásában és megelőzésében!
A későbbiekben, rengeteget lehet finom hangolni az oldalon az Analyticsból nyert adatok alapján vagy hőtérkép használatával.
Egy jó tanács a végére: ha szeretnéd azt, hogy visszatérő látogatóid legyenek, akkor próbálj, a célközönséged fejével gondolkodni.
Következő cikkünkben azt vesézzük, hogy webergonómiai szempontból, miként tudjuk a konverziót növelni!