Fizetőssé válik a Facebook és az Instagram: Nem lesz értelme hirdetni a platformon többet?

Bár jelentős változások érkeztek, a hirdetések továbbra is jó megoldást nyújthatnak sok vállalkozás számára. 2023 novemberében a legtöbb európai felhasználó megkapta a választási lehetőséget, hogy ezentúl reklámmentesen használhatja a Meta család alkalmazásait (Facebook, Instagram, Messenger, Whatsupp).


Ez a lépés az EU-s adatvédelmi döntések nyomán történik, amelyek befolyásolták a Meta képességét a felhasználók nyomon követésére és profilozására hirdetési célzásra. A webes előfizetés díja havi €9,99, míg iOS-en vagy Androidon €12,99 lesz. 2024. március 1-től minden további fiókért plusz díjat számítanak fel​, tehát a szolgáltatás tovább fog drágulni.



Mi valójában a Meta stratégiája?

Egy felhasználón átlagosan egy negyedévben a Meta 19 dollárt keres, ezzel szemben, ha minden egyes felhasználó átállna a reklámmentes verzióra (13 euro/hó), akkor a bevételeiket jelentős mértékben tudnák növelni az európai piacokon, hiszen ez esetben egy negyedévben egy felhasználón átlagosan 39 euro-t realizálnának.


meta-negyedeves-jelentes


Ettől függetlenül, a Meta nem ezzel számol. A reklámmentes verzió bevezetése elsősorban jogi szempontok mentén került bevezetésre, hogy az EU adatvédelmi hatósága ne büntesse meg a jövőben a céget több százmillió, esetekben milliárd euróra. Ezzel pedig sokkal jelentősebb bevételkiesést előznek meg, mintha a felhasználók döntő többsége reklámmentesen használná a platformjaikat.


Azt is érdemes látni, hogy az EU-ra ebben az esetben egy tesztpiacként tekinti a cég, hosszútávon várható, hogy ez a modell más régiókra is kiterjed, ahogy a globális adatvédelmi törvények szigorodnak.


Milyen hatással lesz ez a vállalkozásokra, akik a Meta platformokon hirdetnek?


Teljesen joggal kezdtek el aggódni az európai vállalkozások, hiszen amennyiben sokan választják az előfizetéses opciót, abban az esetben hirdetésekkel nem lesznek elérhetőek a fizetett a felhasználók. Az is nyilvánvaló, hogy a leginkább fizetőképes kereslet eshet ki, hiszen havonta 13 euro-s (kb. 5000Ft-os) költségről beszélünk. Azért van egy jó hír a hirdetők számára. Annak, hogy valóban eltűnne a leginkább fizetőképes kereslet a platformról a valószínűsége nagyon alacsony. A Metához legközelebb álló üzleti modell a Youtube Prémium szolgáltatása.


A Youtube 2015-ben vezette be ezt a szolgáltatást, ami szintén reklámmentességet kínált. 2022 év végére jutottak el oda globálisan, hogy 80 millió fizetett felhasználójuk legyen, míg a havi felhasználói bázisuk nagyságrendileg 2,7 milliárd fő. Tehát valójában, akik fizetnek a reklámmentes Youtube élményért, az a teljes felhasználóbázis 2,97%-a.



Azt azért érdemes megemlíteni, hogy 2015-ben ezek a reklámmentes modellek és a streaming szolgáltatások közel sem voltak ennyire elterjedve, mint manapság, tehát valószínűleg a reklámmentes Meta felhasználók száma gyorsabban fog növekedni, mint a Youtube Prémium 2015-től.


Viszont arról se feledkezzünk meg, hogy a Youtube Prémium szolgáltatása nem csak annyit nyújt, hogy a felhasználó reklámmentesen nézhet videókat, hanem egyéb kiegészítő szolgáltatásokhoz is hozzáfér (Youtube Streaming+TV, Youtube Music stb.), és az ára is a Meta előfizetésének a fele. Így tehát nagy magabiztossággal kijelenthető, hogy legjobb esetben is a jelenlegi EU-s felhasználók 1-2%-a fogja a Meta fizetős szolgáltatását választani a jelenlegi formátumban.


Míg 2024-ben ez a szám alig lesz a felhasználók pár tized százaléka, 2025-re elérheti ezt az előbb említett 1-2%-ot. Éppen ezért, amennyiben a vállalkozások Facebook és Instagram hirdetésekben gondolkodnak, minél előbb kezdik el, és minél előbb kezdik el profin csinálni, annál inkább jobb esélyekkel indulnak.Amennyiben saját vállalkozását valaki profin szeretné hirdetni ezeken a platformokon, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot, szívesen segítünk.